TÍTOL I. La Comunitat Valenciana
Article 1
1. El poble valencià, organitzat històricament
com a Regne de València, es constituïx en comunitat autònoma, dins de
la indissoluble unitat de la nació espanyola, com a expressió de la
seua identitat històrica i en l’exercici del dret a l’autogovern
que la Constitució reconeix a cada nacionalitat, amb la denominació
de Comunitat Valenciana.
2. La Comunitat Valenciana és l’expressió
de la voluntat democràtica i del dret de l’autogovern del poble
valencià, i es regix per este Estatut, el qual n’és la norma institucional
bàsica.
3. La Comunitat Valenciana té com a objecte
el reforçament de la democràcia i la garantia de la participació de
tots els ciutadans en la realització dels fins d’esta.
Article 2
Els drets, els deures i les llibertats
del valencians són els establits o els reconeguts per la Constitució
i per este Estatut. Correspon a la Generalitat Valenciana, en l’àmbit
de les seues competències, promoure les condicions perquè la llibertat
i la igualtat dels ciutadans i dels grups en què estos s’integren
siguen reals i efectives; eliminar els obstacles que n’impossibiliten
o n’entrebanquen la plenitud; fomentar el desenrotllament de les
peculiaritats del poble valencià i facilitar la participació delsvalencians
en la vida política, econòmica, cultural i social.
Article 3
El territori de la Comunitat Autònoma és
el dels municipis integrats dins de les províncies d’Alacant,
Castelló i València.
Article 4
1. A l’efecte d’este Estatut,
tenen la condició política de valencians tots els ciutadans espanyols
que tinguen o adquirisquen residència administrativa en qualsevol dels
municipis de la Comunitat Autònoma.
2. Els ciutadans espanyols residents en
l’estranger que hagen tingut l’últim veïnatge administratiu
a la Comunitat Autònoma Valenciana i acrediten esta condició en el consolat
d’Espanya corresponent, gaudiran dels drets polítics definits
en este Estatut. Este mateix règim serà aplicat als descendents inscrits
com a espanyols, si així ho sol·liciten, en els termes en què ho determine
la llei de l’Estat.
Article 5
1. La senyera tradicional de la Comunitat
Valenciana està composta per quatre barres roges sobre fons groc, coronades
sobre franja blava vora el pal.
2. Una llei de les Corts Valencianes podrà determinar
la simbologia heràldica pròpia de la Comunitat que integra les tres províncies
de Castelló, València i Alacant, i la incorporació a la senyera, damunt
de les barres.
Article 6
La seu de la Generalitat Valenciana serà
el palau d’este nom, en la ciutat de València.
Les seues institucions podran establir-se
i realitzar reunions en qualsevol dels municipis de la Comunitat, d’acord
amb allò que la llei dispose.
Article 7
1. Els dos idiomes oficials de la Comunitat
Autònoma són el valencià i el castellà. Tots tenen dret a conéixer-los
i a usar-los.
2. La Generalitat Valenciana garantirà
l’ús normal i oficial de les dos llengües, i adoptarà les mesures
necessàries per a assegurar-ne el coneixement.
3. Ningú podrà ser discriminat per raó
de la seua llengua.
4. S’atorgarà protecció i respecte
especials a la recuperació del valencià.
5. La llei establirà els criteris d’aplicació de la llengua pròpia
en l’Administració i l’ensenyança.
6. Es delimitaran per llei els territoris en els quals predomine
l’ús d’una llengua i de l’altra, així com els que puguen
ser exceptuats de l’ensenyança i de l’ús de la llengua pròpia
de la comunitat.
Article 8
Les normes i les disposicions de la Comunitat Autònoma Valenciana tindran
eficàcia territorial, amb les excepcions que puguen establir-se i amb
les corresponents a l’aplicació de l’estatut personal i d’altres
normes d’extraterritorialitat.


TÍTOL II. La Generalitat Valenciana
CAPÍTOL I
Article 9
1. El conjunt de les institucions d’autogovern
de la Comunitat constituïx la Generalitat Valenciana.
2. Formen part de la Generalitat: les Corts
Valencianes, el President, el Govern Valencià o Consell, i les altres
institucions que determine este Estatut.
CAPÍTOL II. Les Corts Valencianes
Article 10
La potestat legislativa dins de la Comunitat
correspon a les Corts Valencianes, les quals representen el poble. Les
Corts Valencianes són inviolables.
Article 11
Són funcions de les Corts Valencianes:
a) Aprovar els pressuposts de la Generalitat
Valenciana i les emissions de deute públic.
b) Controlar l’acció del Govern Valencià.
c) Elegir el president de la Generalitat
Valenciana.
d) Exigir, si és procedent, la responsabilitat
política del president i del Govern.
e) Exercir el control parlamentari sobre
l’acció de l’Administració situada davall l’autoritat
de la Generalitat Valenciana. Amb esta finalitat es podran crear, si
és el cas, comissions especials d’investigació, o atribuir esta
facultat a les comissions permanents.
f) Presentar a la Mesa del Congrés proposicions
de llei i nomenar els diputats encarregats de defendre-les.
g) Sol·licitar al Govern de l’Estat
l’adopció de projectes de llei.
h) Interposar recursos d’inconstitucionalitat,així
com personar-se davant del Tribunal Constitucional.
i) Aprovar, a proposta del Govern Valencià,
els convenis i els acords de cooperació amb l’Estat i amb les
altres comunitats autònomes.
j) Designar els senadors que han de representar
la Comunitat Autònoma Valenciana, d’acord amb el que preveu l’Artícle
69.5 de la Constitució.
k) Aquelles altres que els atribuïsquen
les lleis i este Estatut.
Article 12
1. Les Corts Valencianes estaran constituïdes per un nombre
de diputats no inferior a 75 ni superior a 100, elegits per sufragi universal,
lliure, igual, directe i secret, tal com determine la Llei Electoral Valenciana,
segons criteris de proporcionalitat i, si és el cas, de comarcalització.
2. Per a poder obtindre un escó i ser proclamats
electes, els candidats de qualsevol circumscripció hauran d’haver
estat presentats per partits o coalicions que obtinguen un nombre de
vots superior al 5% dels emesos a la Comunitat Autònoma Valenciana.
3. Els membres de les Corts Valencianes,
fins i tot després d’haver cessat en el mandat, gaudiran d’inviolabilitat
per les opinions manifestades en actes parlamentaris i pels vots emesos
en l’exercici del seu càrrec.
Durant el seu mandat no podran ser detinguts
ni retinguts per actes delictius comesos dins del territori de la Comunitat
Valenciana, si no és cas de delicte flagrant. Correspon decidir en qualsevol
cas, sobre la seua inculpació, processament, presó i juí, al Tribunal
Superior de Justícia de la Comunitat Autònoma. Fora d’este territori
la responsabilitat penal serà exigible, en els mateixos termes, davant
de la Sala Penal del Tribunal Suprem.
4. El mandat de les Corts Valencianes serà de quatre anys. Les
eleccions se celebraran el quart diumenge de maig cada quatre anys, en
els termes prevists en la llei que regule el règim electoral general.
En tot cas, les Corts Valencianes electes es constituiran en el termini
màxim de noranta dies, comptats des de l’expiració del mandat.
Article 13
La Llei Electoral Valenciana, prevista en l’apartat 1
de l’Artícle anterior, serà aprovada en votació de conjunt per les
tres quintes parts de les Corts Valencianes i preveurà un mínim de 20
diputats per cada circumscripció, segons criteris de proporcionalitat
respecte de la població, de manera que el sistema resultant no establisca
una desproporció que sobrepasse la relació d’u a tres.
Article 14
1. Les Corts Valencianes aprovaran el seu Reglament de Règim
Intern i nomenaran el seu President, la Mesa i una Diputació Permanent.
2. Les Corts Valencianes funcionaran en
Ple o en comissions. Podran delegar en les comissions l’elaboració
de lleis sense perjuí que el Ple puga reclamar-ne el debat i la votació.
3. Les Corts Valencianes es reuniran en
sessions ordinàries i extraordinàries. Els períodes ordinaris comprendran
quatre mesos i tindran lloc entre setembre i desembre, el primer, i
entre febrer i juny, el segon. Les sessions extraordinàries les convocarà
el president a proposta del Consell, de la Diputació Permanent o a petició
d’una quinta part dels diputats o del nombre de grups parlamentaris
que determine el Reglament de Règim Interior. Les sessions extraordinàries
acabaran una vegada finalitze l’orde del dia determinat per al
qual van ser convocades.
4. Les Corts Valencianes adopten els acords
per majoria simple, excepte disposició expressa en sentit contrari.
Per a la validesa dels acords, cal la presència, almenys, de la mitat
més un dels diputats.
5. La iniciativa legislativa correspon als grups parlamentaris,
al Govern Valencià i al cos electoral. La iniciativa popular per a la
presentació de proposicions de llei que hagen de ser tramitades per les
Corts Valencianes serà regulada per estes per llei, en el marc de la llei
orgànica prevista en l’Artícle 87.3 de la Constitució.
6. Les lleis de la Generalitat Valenciana
seran promulgades en nom del rei, pel seu president i publicades en
el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, en el termini de 15 dies
des de la seua aprovació, i en el Boletín Oficial del Estado.
Per a la seua vigència, regirà la data de publicació en el Diari
Oficial de la Generalitat Valenciana.
CAPÍTOL III. El President de la Generalitat Valenciana
Article 15
1. El president de la Generalitat Valenciana
serà elegit per les Corts Va- lencianes entre els membres d’estes
i nomenat pel rei. La facultat de presentar candidats correspon als
grups parlamentaris.
2. Per a l’elecció, cal la majoria
absoluta de les Corts Valencianes en la primera votació. Si no s’aconseguix
esta majoria, la votació es repetirà 48 hores després, i hi seran candidats
els dos que, havent estat en la primera, hagueren obtingut major nombre
de vots. En la segona votació serà suficient la majoria simple per a
ser elegit.
3. En cas de renúncia, pèrdua de la confiança
en els termes de l’Artícle 18 d’este Estatut, dimissió o
incapacitat, es procedirà a l’elecció de president d’acord
amb el procediment d’este Artícle.
Article 16
1. El president de la Generalitat Valenciana,
que també ho és del Consell, dirigix l’acció del Govern, coordina
les funcions d’este i té la més alta representació de la Comunitat
Autònoma Valenciana, així com l’ordinària de l’Estat en
esta.
2. El president és responsable políticament
davant de les Corts Valencianes. Estes poden exigir la responsabilitat
del Govern Valencià amb l’adopció per majoria absoluta de la moció
de censura, proposada com a mínim per la quinta part dels diputats,
i que haurà d’incloure un candidat a la Presidència.
La moció de censura no podrà ser votada
fins a cinc dies després de la seua presentació. Durant els primers
dies d’este termini podran presentar-se mocions alternatives.
3. Si la moció de censura no és aprovada,
els signataris d’esta no podran presentar-ne una altra durant
el mateix període de sessions. Si és aprovada, el president i el Govern
Valencià cessaran en les seues funcions, i el candidat inclòs en aquella
serà nomenat pel rei president de la Generalitat Valenciana.
CAPÍTOL IV. El GOVERN VALENCIÀ O CONSELL
Article 17
1. El Consell és l’òrgan col·legiat
del Govern Valencià, que té la potestat executiva i reglamentària. En
particular, dirigix l’Administració, que es troba davall l’autoritat
de la Generalitat Valenciana.
2. Els seus membres, que no sobrepassaran
el nombre de 10 amb funcions executives, a més del president de la Generalitat
Valenciana, són designats per este. Les funcions, composició, forma
de nomenament i cessament dels membres, seran regulades per llei de
les Corts Valencianes.
3. La seu del Govern Valencià estarà en
la ciutat de València, i els seus organismes, servicis i dependències
es podran establir en diferents llocs del territori de la Comunitat,
d’acord amb criteris de descentralització i coordinació de funcions.
4. Totes les normes, disposicions i actes
emanats del Govern Valencià, que per la seua naturalesa ho exigisquen,
seran publicats en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Esta
publicació serà suficient per a la seua validesa i entrada en vigor.
Pel que fa a la publicació en el Boletín Oficial
del Estado, s’ajustarà al que dispose la norma estatal corresponent.
Article 18
El Consell respon políticament de forma
solidària davant de les Corts Valencianes, sense perjuí de la responsabilitat
directa de cada membre per la seua gestió.
El seu president, amb la deliberació prèvia
de l’òrgan col·legiat, pot plantejar davant de les Corts Valencianes
la qüestió de confiança sobre el seu programa, una decisió política
o un projecte de llei. Esta moció es considerarà aprovada quan obtinga
la majoria simple. Si tenia per objecte un projecte de llei, este es
consideraria aprovat segons el text tramés pel Consell.
Article 19
La responsabilitat penal dels membres del
Consell i, si és procedent, la del president, s’exigirà a proposta
de les Corts Valencianes, davant del Tribunal de Justícia Valencià.
Article 20
El Consell podrà interposar el recurs d’inconstitucionalitat.
També podrà, per pròpia iniciativa o amb l’acord previ de l’Assemblea,
suscitar els conflictes de competència a què fa referència l’apartat
c) del número 1 de l’Artícle 161 de la Constitució.
CAPÍTOL V. L’ADMINISTRACIÓ DE JUSTÍCIA
Article 21
El Tribunal Superior de Justícia Valencià
és l’òrgan jurisdiccional en què culmina l’organització
en l’àmbit territorial de la Comunitat Autònoma Valenciana. Davant
d’este s’esgoten les successives instàncies processals,
en els termes de l’Artícle 152 de la Constitució i la Llei Orgànica
del Poder Judicial, i d’acord amb este Estatut. En este Tribunal
s’integrarà l’actual Audiència Territorial de València.
Article 22
1. El president del Tribunal Superior de
Justícia Valencià serà nomenat pel rei a proposta del Consell General
del Poder Judicial.
2. El nomenament dels magistrats, jutges
i secretaris del Tribunal Superior s’efectuarà de la manera prevista
en les lleis orgàniques del Poder Judicial i del Consell General del
Poder Judicial.
Article 23
1. A instància de la Comunitat Autònoma
Valenciana, l’òrgan competent convocarà els concursos i oposicions
per a cobrir les places vacants de magistrats, jutges, secretaris judicials
i la resta de personal al servici de l’Administració de Justícia,
d’acord amb allò que dispose la Llei Orgànica del Poder Judicial.
En esta resolució es tindrà en compte l’especialització en el
Dret Valencià.
2. Correspon íntegrament a l’Estat,
d’acord amb les lleis generals, l’organització i el funcionament
del Ministeri Fiscal.
CAPÍTOL VI. EL SÍNDIC DE GREUGES
Article 24
D’acord amb la institució prevista
en l’Artícle 54 de la Constitució i la coordinació amb esta, un
síndic de Greuges, nomenat per les Corts Valencianes com a alt comissionat
d’estes, vetlarà pels drets reconeguts en el Títol I de la Constitució
espanyola en l’àmbit competencial i territorial de la Comunitat
Autònoma Valenciana.
La llei en determinarà l’estatut, facultats i duració
del mandat.
CAPÍTOL VII. CONSELL DE CULTURA
Article 25
Una llei de les Corts Valencianes establirà les funcions, la
composició i l’organització del Consell de Cultura, els membres
del qual seran elegits per majoria de dos terços de les Corts Valencianes.
CAPÍTOL VIII. RÈGIM JURÍDIC
Article 26
1. La legislació de les Corts Valencianes
prevista en este Estatut prendrà la forma de llei de la Generalitat
Valenciana.
2. En les matèries incloses en els Artícles
32 i 33 d’este Estatut i en defecte de la legislació estatal corresponent,
la Generalitat Valenciana podrà dictar normes de validesa provisional
d’acord amb allò que establix l’apartat anterior. Estes
normes es consideraran derogades amb l’entrada en vigor de les
estatals corresponents, excepte en el cas que hi haja una disposició
expressa en sentit contrari. L’exercici d’esta facultat
de dictar legislació concurrent exigirà la comunicació prèvia al delegat
del Govern.
Article 27
En matèria de competència exclusiva, el
dret valencià és l’aplicable al seu territori, amb preferència
sobre qualsevol altre.
En defecte del dret propi, serà d’aplicació
supletòria el dret estatal.
Article 28
La Generalitat Valenciana assumix, a més
de les facultats i competències incloses en este Estatut, les altres
que aquelles incloguen implícitament.
Article 29
1. Les lleis de la Generalitat Valenciana
queden excloses del coneixement de la jurisdicció contenciosa administrativa,
i estan subjectes només al control de constitucionalitat, exercit pel
Tribunal Constitucional.
2. Les normes reglamentàries, els acords
i altres actes administratius dels òrgans de la Generalitat seran recurribles
davant de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Article 30
En l’exercici de les seues competències, la Generalitat Valenciana
gaudirà de les potestats i els privilegis propis de l’Administració
de l’Estat.


TÍTOL III. LES COMPETÈNCIES
CAPÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS
Article 31
La Generalitat Valenciana té competència
exclusiva sobre les matèries següents:
1. Organització de les seues institucions d’autogovern, en el marc
d’este Estatut.
2. Conservació, modificació i desplegament del Dret Civil Valencià.
3. Normes processals i de procediment administratiu
derivades de les particularitats del dret substantiu valencià o de les
especialitats de l’organització de la Generalitat.
4. Cultura.
5. Patrimoni històric, artístic, monumental,
arquitectònic, arqueològic i científic, sense perjuí d’allò que
disposa el número 28 de l’apartat 1) de l’Artícle 149 de
la Constitució.
6. Arxius, biblioteques, museus, hemeroteques
i altres centres de depòsit cultural que no siguen de titularitat estatal.
Conservatoris de música i servicis de belles arts d’interés per
a la Comunitat Autònoma.
7. Investigació, sense perjuí d’allò que disposa el número
18 de l’apartat 1) de l’Artícle 149 de la Constitució. Acadèmies
que tinguen la seu central en el territori de la Comunitat.
8. Règim local, sense perjuí d’allò que
disposa el número 18 de l’apartat 1) de l’Artícle 149 de la
Constitució. Alteracions dels termes municipals i denominació oficial
dels municipis i topònims.
9. Ordenació del territori i del litoral, urbanisme i vivenda.
10. Monts, aprofitaments i servicis forestals, vies pecuàries i pasturatges,
espais naturals protegits i tractament especial de zones de muntanya,
d’acord amb allò que disposa el número 23 de l’apartat 1)
de l’Artícle 149 de la Constitució.
11. Higiene, tenint en compte el que disposa
l’Artícle 38 d’este Estatut.
12. Turisme.
13. Obres públiques que no tinguen la qualificació
legal d’interés general de l’Estat o la realització de les
quals no afecte una altra comunitat autònoma.
14. Carreteres i camins l’itinerari dels quals transcórrega
íntegrament dins del territori de la Comunitat.
15. Ferrocarrils, transports terrestres, marítims, fluvials
i per cable; ports, heliports i servici meteorològic de la Comunitat Autònoma
Valenciana, sense perjuí del que disposen els números 20 i 21 de l’apartat
1) de l’Artícle 149 de la Constitució. Centres de contractació i
terminals de càrrega en matèria de transport.
16. Aprofitaments hidràulics, canals i recs, quan les aigües
córreguen íntegrament dins del territori de la Comunitat; instal·lacions
de producció, distribució i transport d’energia, sempre que este
transport no isca del seu territori i l’aprofitament del qual no
afecte una altra província o comunitat autònoma; aigües minerals, termals
i subterrànies. Tot açò sense perjuí d’allò que establix el número
25 de l’apartat 1) de l’Artícle 149 de la Constitució.
17. Pesca en aigües interiors, pesca de marisc, aqüicultura,
caça i pesca fluvial i lacustre.
18. Artesania.
19. Ordenació farmacèutica, sense perjuí
d’allò que disposa el número 16 de l’apartat 1) de l’Artícle
149 de la Constitució.
20. Establiment i ordenació de centres
de contractació de mercaderies i valors, d’acord amb la legislació
mercantil.
21. Cooperatives, pòsits i mutualisme no
integrat en el sistema de la Seguretat Social, respectant la legislació
mercantil.
22. Col·legis professionals i exercici de les professions titulades,
sense perjuí d’allò que disposen els Artícles 36 i 139 de la Constitució.
23. Fundacions i associacions de caràcter docent, cultural,
artístic, benefico assistencial i semblants, que exercisquen principalment
les seues funcions a la Comunitat.
24. Assistència social.
25. Joventut.
26. Promoció de la dona.
27. Institucions públiques de protecció i ajuda de menors, jóvens,
emigrants, tercera edat, minusvàlids i altres grups o sectors socials
necessitats de protecció especial, inclosa la creació de centres de protecció,
reinserció i rehabilitació.
28. Esports i lleure.
29. Publicitat, sense perjuí de les normes
dictades per l’Estat per a sectors i mitjans específics.
30. Espectacles.
31. Casinos, jocs i apostes, amb exclusió de les Apostes Mútues
Esportivobenèfiques.
32. Estadística d’interés de la Generalitat.
33. Aquelles altres matèries que este Estatut
atribuïsca expressament com a competència exclusiva i les que amb este
caràcter i per llei orgànica siguen transferides per l’Estat.
Article 32
En el marc de la legislació bàsica de l’Estat
i, si és el cas, en els termes que esta establisca, correspon a la Generalitat
Valenciana el desplegament legislatiu i l’execució de les matèries
següents:
1. Règim jurídic i sistema de responsabilitat
de l’Administració de la Generalitat Valenciana i dels ens públics
dependents d’esta, així com el règim estatutari dels seus funcionaris.
2. Expropiació forçosa, contractes i concessions
administratives, en l’àmbit de competències de la Generalitat
Valenciana.
3. Reserva al sector públic de recursos
o servicis essencials, especialment en cas de monopoli o intervenció
d’empreses quan ho exigisca l’interés general.
4. Ordenació del crèdit, banca i assegurances.
5. Règim miner i energètic.
6. Protecció del medi ambient, sense perjuí de les facultats de la Generalitat
per a establir normes addicionals de protecció.
7. Ordenació del sector pesquer.
8. Correspon a la Generalitat Valenciana
el desplegament legislatiu del sistema de consultes populars, municipals
en el seu àmbit, d’acord amb allò que disposen les lleis a què
fa referència l’apartat 3 de l’Artícle 92, i el número 18
de l’apartat 1) de l’Artícle 149 de la Constitució, però
correspon a l’Estat l’autorització de la seua convocatòria.
9. Cambres de la Propietat. Cambres de Comerç, Indústria i Navegació,
sense perjuí del que disposa el número 10 de l’apartat 1) de l’Artícle
149 de la Constitució.
Article 33
Correspon a la Generalitat Valenciana l’execució de la legislació
de l’Estat en les matèries següents:
1. Laboral, assumint les facultats, competències
i servicis que en este àmbit i a nivell d’execució té a hores
d’ara l’Estat respecte de les relacions laborals, sense
perjuí de l’alta inspecció d’este.
Queden reservades a l’Estat totes les competències en
matèria de migracions interiors i exteriors, fons d’àmbit nacional
i d’ocupació, sense perjuí d’allò que establisquen les normes
de l’Estat sobre estes matèries.
2. Propietat intel·lectual i industrial.
3. Nomenament d’agents de canvi i
borsa, i de corredors de comerç. Intervenció, si és el cas, en la delimitació
de les demarcacions corresponents.
4. Pesos, mesures i contrast de metalls.
5. Fires internacionals que tinguen lloc en el seu territori.
6. Museus, arxius i biblioteques de titularitat
estatal, l’execució dels quals no quede reservada a l’Estat.
7. Ports i aeroports amb qualificació d’interés general
quan l’Estat no se’n reserve la gestió directa.
8. Ordenació del transport de mercaderies
i viatgers que tinguen origen i destinació dins del territori de la
Comunitat Autònoma Valenciana, però cap sobre les infrastructures de
titularitat estatal a què fa referència el número 21 de l’apartat
1) de l’Artícle 149 de la Constitució, sense perjuí de l’execució
directa que es reserve l’Estat.
9. Salvament marítim i abocaments industrials i contaminants
a les aigües territorials de l’Estat corresponents al litoral valencià.
10. La resta de les matèries que siguen
atribuïdes en este Estatut de forma expressa com a competència d’execució,
i aquelles que amb este caràcter i per llei orgànica siguen transferides
per l’Estat.
Article 34
1. D’acord amb les bases i l’ordenació
de l’activitat econòmica general i la política monetària de l’Estat,
correspon a la Generalitat Valenciana, en els termes que disposen els
Artícles 38, 131 i els números 11 i 13 de l’apartat 1) de l’Artícle
149 de la Constitució, la competència exclusiva de les matèries següents:
1) Planificació de l’activitat econòmica
de la Comunitat.
2) Indústria, sense perjuí d’allò que determinen les normes
de l’Estat per raons de seguretat, sanitàries o d’interés
general, i les normes relacionades amb les indústries subjectes a la legislació
de mines, hidrocarburs i energia nuclear.
3) El desenrotllament i execució en el
seu territori dels plans establits per l’Estat per a la reestructuració
de sectors industrials.
4) Agricultura i ramaderia.
5) Comerç interior, defensa del consumidor i de l’usuari,
sense perjuí de la política general de preus i de la legislació sobre
la defensa de la competència. Denominacions d’origen en col·laboració
amb l’Estat.
6) Institucions de crèdit cooperatiu, públic
i territorial, i caixes d’estalvi.
7) Sector públic econòmic de la Generalitat
Valenciana, si no és tractat per altres normes de l’Estatut.
2. La Generalitat Valenciana participarà
així mateix en la gestió del sector públic econòmic estatal, en els
casos i activitats en què corresponga.
Article 35
És de competència plena de la Generalitat Valenciana la regulació
i Administració de l’ensenyança en tota la seua extensió, nivells
i graus, modalitats i especialitats, en l’àmbit de les seus competències,
sense perjuí del que disposen l’Artícle 27 de la Constitució i les
lleis orgàniques que, d’acord amb l’apartat 1) de l’Artícle
81 d’aquella, el despleguen, de les facultats que atribuïx a l’Estat
el número 30 de l’apartat 1) de l’Artícle 149 de la Constitució,
i de l’alta inspecció necessària per al seu compliment i garantia.
Article 36
La Generalitat Valenciana està facultada
per a vigilar i custodiar els seus edificis i instal·lacions.
Hi haurà un cos únic de policia autònoma
de la Comunitat Valenciana, que estarà regulat per llei de les Corts
Valencianes, d’acord amb el que establix la llei orgànica prevista
en l’Artícle 149.29 de la Constitució.
Article 37
1. Correspon a la Generalitat Valenciana, en el marc de les
normes bàsiques de l’Estat, el desplegament legislatiu i l’execució
del règim de radiodifusió i televisió en els termes i en els casos establits
en la llei que regule l’estatut jurídic de la ràdio i la televisió.
2. Igualment li correspon, en el marc de
les normes bàsiques de l’Estat, el desplegament legislatiu i l’execució
del règim de premsa i, en general, de tots els mitjans de comunicació
social.
3. En els termes establits en els apartats anteriors d’este
Artícle, la Generalitat Valenciana podrà regular, crear i mantindre la
seua pròpia televisió, ràdio i premsa i, en general, tots els mitjans
de comunicació social per al compliment de les seues finalitats.
Article 38
1. Correspon a la Generalitat Valenciana el desplegament legislatiu
i l’execució de la legislació bàsica de l’Estat en matèria
de sanitat interior.
2. En matèria de Seguretat Social, correspondrà
a la Generalitat Valenciana:
a) El desplegament legislatiu i l’execució
de la legislació bàsica de l’Estat, llevat de les normes que configuren
el règim econòmic d’esta.
b) La gestió del règim econòmic de la Seguretat
Social.
3. Correspondrà també a la Generalitat Valenciana l’execució
de la legislació de l’Estat sobre productes farmacèutics.
4. La Generalitat Valenciana podrà organitzar
i administrar per a estes finalitats, i dins del seu territori, tots
els servicis relacionats amb les matèries abans expressades, i exercirà
la tutela de les institucions, entitats i funcions en matèria de sanitat
i Seguretat Social, i se’n reservarà l’Estat l’alta
inspecció per al compliment de les funcions i competències contingudes
en este Artícle.
5. La Generalitat Valenciana ajustarà l’exercici
de les competències que assumisca en matèria de sanitat i de Seguretat
Social als efectes de participació democràtica de tots els interessats,
així com dels sindicats de treballadors i associacions empresarials
en els termes que la llei establisca.
Article 39
En relació amb l’Administració de
Justícia, exceptuant-ne la militar, correspon a la Generalitat Valenciana:
1ª Exercir totes les facultats que les lleis orgàniques del
Poder Judicial i del Consell General del Poder Judicial reconeguen o atribuïsquen
al Govern de l’Estat.
2ª Fixar la delimitació de les demarcacions
territorials dels òrgans jurisdiccionals al seu territori i la localització
de la seua capitalitat.
3ª Coadjuvar en l’organització dels
tribunals consuetudinaris i tradicionals, en especial, en la del Tribunal
de les Aigües de l’Horta de València, i en la instal·lació dels
jutjats, amb subjecció, en tot cas, al que disposa la Llei Orgànica
del Poder Judicial.
Article 40
1 La competència dels òrgans jurisdiccionals
a la Comunitat Autònoma Valenciana comprén:
a) En l’orde civil, totes les instàncies
i graus, inclosos els recursos de cassació i de revisió en les matèries
de Dret Civil Valencià.
b) En l’orde penal i social, totes
les instàncies i graus, llevat dels recursos de cassació i revisió.
c) En l’orde contenciós administratiu,
totes les instàncies i graus, quan es tracte d’actes i disposicions
dictats pel Govern Valencià i per l’Administració autònoma, en
les matèries la legislació de les quals corresponga exclusivament a
la Comunitat Autònoma, i en primera instància quan es tracte d’actes
i disposicions dictats per l’Administració de l’Estat en
la Comunitat Autònoma.
d) Les qüestions de competència entre òrgans
jurisdiccionals a la Comunitat.
2 En les altres matèries es podrà interposar,
quan siga procedent, davant del Tribunal Suprem, el recurs de cassació
o el que corresponga segons les lleis de l’Estat i, si és el cas,
el de revisió. El Tribunal Suprem resoldrà els conflictes de competència
i de jurisdicció entre els tribunals valencians i els de la resta d’Espanya.
Article 41
Els notaris i els registradors de la propietat
i mercantils seran nomenats pel Consell, d’acord amb leslleis
de l’Estat.
Per a la provisió de notaries, els candidats
seran admesos en igualtat de drets, tant si exercixen en el territori
de la Comunitat Autònoma Valenciana com si ho fan en la resta d’Espanya.
En cap cas podrà establir-se l’excepció de naturalesa o de veïnatge.
També participarà en la fixació de demarcacions corresponents als registres
de la propietat i mercantils, demarcacions notarials i quantitat de
notaris, d’acord amb el que preveuen les lleis de l’Estat.
CAPÍTOL II. DISPOSICIONS ESPECIALS
Article 42
1. La Generalitat Valenciana podrà establir
convenis de col·laboració per a la gestió i la prestació de servicis
corresponents a matèries de la seua competència exclusiva, tant amb
l’Estat com amb altres comunitats autònomes. Estos acords hauran
de ser aprovats per les Corts Valencianes i comunicats a les Corts Generals,
i entraran en vigor al cap de trenta dies de la seua publicació.
2. Per a l’establiment d’acords
de cooperació amb altres comunitats autònomes, s’exigirà, a més
d’allò que preveu l’apartat anterior, l’autorització
de les Corts Generals.
Article 43
1. La Comunitat Autònoma Valenciana podrà
sol·licitar a les Corts Generals que les lleis marc i les lleis de bases
que estes aproven en matèria de competència exclusiva de l’Estat
atribuïsquen expressament a la Generalitat Valenciana les facultats
legislatives en el desplegament d’estes lleis, d’acord amb
allò que disposa l’Artícle 150.1 de la Constitució.
2. També podrà sol·licitar a l’Estat
transferències o delegacions de competència no incloses en este Estatut,
d’acord amb l’Artícle 150.2 de la Constitució.
3. També podrà sol·licitar les transferències
o delegacions de competències no incloses en l’Artícle 149.1 de
la Constitució, i no assumides per la Generalitat Valenciana a través
d’este Estatut.


TÍTOL IV. ADMINISTRACIÓ LOCAL
Article 44
Les corporacions locals incloses en el
territori de la Comunitat administren amb autonomia els assumptes propis,
d’acord amb la Constitució i les lleis.
Article 45
1. Els municipis els regiran ajuntaments
de caràcter igual i representatiu, elegits per sufragi universal, lliure,
directe i secret, segons com establisca la llei.
2. Les Corts Valencianes impulsaran l’autonomia municipal i podran
delegar l’execució de funcions i competències en aquells ajuntaments
que, amb els seus mitjans, puguen assumir-les, amb garantia de la coordinació
i eficàcia necessàries per a la prestació dels servicis.
Article 46
1. Una llei de les Corts Valencianes, en
el marc de la legislació de l’Estat, que haurà de ser aprovada
per majoria absoluta dels seus membres, determinarà la divisió comarcal,
després de ser consultades les corporacions locals afectades.
2. Les comarques són circumscripcions administratives
de la Generalitat i entitats locals determinades per l’agrupació
de municipis per a la prestació de servicis i gestió d’assumptes
comuns.
3. Les àrees metropolitanes i les agrupacions
de comarques seran regulades per llei de les Corts Valencianes, llei
que haurà de ser aprovada en les mateixes condicions que en l’apartat
primer.
Article 47
1. Les diputacions provincials seran expressió,
dins de la Comunitat Valenciana, de l’autonomia provincial, d’acord
amb la Constitució, la legislació de l’Estat i este Estatut. Tindran
les funcions consignades en la legislació de l’Estat i les delegades
per la Comunitat Autònoma.
2. Les Corts Valencianes podran transferir
o delegar en les diputacions provincials l’execució d’aquelles
competències que no siguen d’interés general de la Comunitat Valenciana,
especialment en àrees d’obres públiques, sanitat, cultura i assistència
social.
3. La Comunitat Valenciana coordinarà les funcions pròpies de les diputacions
provincials que siguen d’interés general comunitari. A este efecte
i en el marc de la legislació de l’Estat, per llei de les Corts
Valencianes, aprovada per majoria absoluta, s’establiran les fórmules
generals de coordinació i la relació de les funcions que calga coordinar,
i es fixaran, si és el cas, les singularitats que, segons la naturalesa
de la funció, siguen indispensables per a la seua coordinació més adequada.
A l’efecte de coordinar estes funcions, els pressuposts de les diputacions
que estes elaboren i aproven s’uniran als de la Generalitat Valenciana.
4. Les diputacions provincials actuaran
com a institucions de la Generalitat Valenciana i estaran sotmeses a
la seua legislació, reglamentació i inspecció, quan executen competències
delegades per esta.
5. Si una diputació provincial no complix
les obligacions que este Estatut i altres lleis de les Corts Valencianes
li imposen, el Consell, amb el requeriment previ al president de la
diputació de què es tracte, podrà adoptar les mesures necessàries per
a obligar-la al compliment forçós d’estes obligacions. La diputació
provincial podrà recórrer davant del Tribunal Superior de Justícia Valencià
previst en este Estatut.
Les Corts Valencianes, per majoria absoluta, podran revocar la delegació
de l’execució d’aquelles competències en què l’actuació
de les diputacions atempte contra l’interés general de la Comunitat
Autònoma.


TÍTOL V. ECONOMIA I HISENDA
Article 48
1. La Comunitat Autònoma Valenciana disposarà,
per al correcte desplegament i execució de les seues competències, de
patrimoni i hisenda propis.
2. L’activitat financera de la Comunitat
Valenciana no suposarà, en cap cas, l’establiment de privilegis
econòmics o socials.
3. La Generalitat Valenciana gaudirà del
tractament fiscal que la legislació establisca per a l’Estat.
Article 49
1. En cas que la Generalitat, si així ho
preveu la legislació sobre règim local, establisca tributs sobre fets
precisament sotmesos a la imposició municipal per les corporacions locals,
la llei que establisca el tribut arbitrarà les mesures de compensació
o coordinació a favor d’estes corporacions, de manera que els
ingressos d’estes no siguen reduïts ni minvats en les seues possibilitats
de creixement futur.
2. Els ingressos dels ens locals de la
Comunitat Valenciana, consistents en participacions en ingressos estatals
i en subvencions incondicionals, seran percebuts a través de la Generalitat,
la qual els distribuirà d’acord amb els criteris legals que la
legislació de l’Estat establisca per a les referides participacions.
Article 50
1. El patrimoni de la Generalitat està
integrat per:
a) Els béns i drets dels quals siga titular
l’ens preautonòmic en el moment de l’aprovació d’este
Estatut.
b) Els béns i drets afectes als servicis
transferits per l’Estat a l’ens preautonòmic.
c) Els béns procedents d’herències
intestades, quan el causant tinga la condició jurídica de valencià,
en els termes que establisca la legislació de l’Estat.
d) Els béns i drets adquirits per la Generalitat
a través de qualsevol títol jurídic vàlid.
2. El patrimoni de la Comunitat Autònoma, la
seua administració, defensa i conservació, seran regulats per llei de
les Corts Valencianes.
Article 51
La hisenda de la Comunitat Autònoma està
constituïda per:
a) Els ingressos procedents del seu patrimoni
i la resta de drets privats, llegats, donacions i subvencions.
b) Els imposts propis, taxes i contribucions
especials, d’acord amb el que establisca la llei prevista en l’Artícle
157.3 de la Constitució.
c) Els rendiments dels imposts cedits per
l’Estat.
d) Els recàrrecs sobre els imposts estatals.
e) Un percentatge de participació en la
recaptació total de l’Estat, inclosos els rendiments dels monopolis
fiscals.
f) Les assignacions i subvencions a càrrec
dels pressuposts generals de l’Estat.
g) L’emissió de deute i el recurs
al crèdit.
h) Els ingressos procedents del Fons de
Compensació Interterritorial.
i) El producte de les multes i sancions
en l’àmbit de la seua competència.
j) Qualsevol altre tipus d’ingressos
que es puguen obtindre en virtut de les lleis.
Article 52
1. Se cedix a la Generalitat Valenciana
el rendiment dels tributs següents:
a) Impost sobre la Renda de les Persones
Físiques, amb caràcter parcial, amb el límit del 33 per 100.
b) Impost sobre el Patrimoni.
c) Impost sobre Successions i Donacions.
d) Impost sobre Transmissions Patrimonials
i actes jurídics documentats.
e) Els tributs sobre el joc.
f) L’Impost sobre el Valor Afegit,
amb caràcter parcial, amb el límit del 35 per 100.
g) L’Impost Especial sobre la Cervesa,
amb caràcter parcial, amb el límit del 40 per 100.
h) L’Impost Especial sobre el Vi
i Begudes Fermentades, amb caràcter parcial, amb el límit del 40 per
100.
i) L’Impost Especial sobre Productes
Intermitjos, amb caràcter parcial, amb el límit del 40 per 100.
j) L’Impost Especial sobre l’Alcohol
i Begudes Derivades, amb caràcter parcial, amb el límit del 40 per 100.
k) L’Impost Especial sobre Hidrocarburs,
amb caràcter parcial, amb el límit del 40 per 100.
l) L’Impost Especial sobre les Labors
del Tabac, amb caràcter parcial, amb el límit del 40 per 100.
m) L’Impost Especial sobre l’Electricitat.
n) L’Impost Especial sobre Determinats
Mitjans de Transport.
o) L’Impost sobre les Vendes Minoristes
de Determinats Hidrocarburs.
L’eventual supressió o modificació
per part de l’Estat d’alguns d’estos tributs n’implicarà
l’extinció o modificació de cessió.
2. El contingut d’este Artícle es
podrà modificar per acord del Govern amb la Comunitat Autònoma, el qual
serà tramitat pel Govern com a projecte de llei. A este afecte la modificació
d’este Artícle no es considerarà modificació de l’Estatut.
3. L’abast i les condicions de la
cessió els establirà la comissió mixta a què fa referència la disposició
transitòria tercera que, si de cas, ho referirà a rendiments de la Comunitat
Autònoma.
El Govern tramitarà l’acord de la
comissió com a projecte de llei o, en cas de raons d’urgència,
com a decret llei en el termini de sis mesos a partir de la consttució
de les primeres Corts Valencianes.
Article 53
1. La participació en els imposts de l’Estat,
citada en la lletra e) de l’Artícle 51, es fixarà d’acord
amb el Parlament i el Govern de l’Estat, amb subjecció a les normes
de la llei orgànica que desplega l’Artícle 157 de la Constitució.
2. El percentatge de participació serà
revisat en els supòsits prevists per la llei i, en tot cas, cada cinc
anys.
Article 54
La gestió, recaptació, liquidació i inspecció dels tributs propis,
els cedits i les formes de col·laboració en estes matèries, en relació
als imposts de l’Estat, s’adequaran a la Llei Orgànica establida
en l’Artícle 157.3 de la Constitució.
Article 55
1. Correspon al Govern Valencià l’elaboració
del pressupost de la Generalitat, el qual ha de ser sotmés a les Corts
Valencianes per a la seua aprovació. Qualsevol proposició o esmena que
supose un augment dels crèdits o minva dels ingressos pressupostaris
requerirà la conformitat del Govern Valencià per a ser tramitada.
2. El pressupost de la Generalitat serà
únic, i s’elaborarà amb criteris homogenis amb els de l’Estat.
El pressupost té caràcter anual.
3. El pressupost inclourà necessàriament
la totalitat dels ingressos i gastos dels organismes i, si és el cas,
els beneficis fiscals que afecten els tributs propis establits per les
Corts Valencianes.
4. El pressupost ha de ser presentat a
les Corts Valencianes, almenys amb dos mesos d’antelació al començament
de l’exercici corresponent. Si no és aprovat el primer dia de
l’exercici, es considerarà prorrogat el de l’exercici anterior
fins a l’aprovació.
Article 56
1. La Generalitat, per acord de les Corts
Valencianes, podrà emetre deute públic per a finançar gastos d’inversió.
2. El volum i les característiques de les
emissions s’establiran d’acord amb l’ordenament general
de la política creditícia i en coordinació amb l’Estat.
3. Els títols emesos tindran la consideració
de fons públics a tots els efectes.
4. Si l’Estat emet deute que afecte
un servici traspassat a la Generalitat Valenciana, esta tindrà dret
a una participació en funció del servici que presta.
Article 57
La Generalitat Valenciana queda facultada
per a constituir institucions de crèdit especialitzades i altres institucions
necessàries per a la seua política econòmica, en els termes establits
en la legislació de l’Estat.
Article 58
1. La Generalitat Valenciana, en l’exercici
de les competències que li atribuïx este Estatut, podrà constituir entitats
i organismes per al foment de la plena ocupació i del desenrotllament
econòmic i social.
2. La Generalitat Valenciana està facultada,
per llei de les seues Corts, per a constituir un sector públic propi,
que es coordinarà amb l’estatal.
3. En els termes i nombre que establisca
la legislació general de l’Estat, la Comunitat Autònoma Valenciana
proposarà les persones que han de formar part dels òrgans d’Administració
d’aquelles empreses públiques de titularitat estatal implantades
en el seu territori.
Article 59
El control econòmic i pressupostari de l’activitat financera
de la Generalitat Valenciana correspon a la Sindicatura de Comptes, sense
perjuí del que establix la legislació de l’Estat. Una llei de les
Corts Valencianes en determinarà la composició i les funcions, així com
l’estatut dels seus membres.
Article 60
Per llei de les Corts Valencianes, es podrà crear un Consell Econòmic
i Social. En esta llei se’n regularà la composició, les funcions
i l’estatut dels seus membres.


TÍTOL VI. REFORMA DE l’ESTATUT
Article 61
1. La iniciativa de la reforma de l’Estatut
correspon al Consell, a la quinta part dels membres de les Corts Valencianes
o a les Corts Generals. La reforma de l’Estatut haurà de ser aprovada
per les Corts Valencianes, per mitjà d’un acord adoptat per tres
quintes parts dels seus membres, llevat del cas que només tinguera per
objecte l’ampliació de l’àmbit competencial, en què serà
suficient la majoria simple de les Corts Valencianes.
2. Els tràmits posteriors a l’aprovació
per les Corts Valencianes de la modificació pretesa seran els mateixos
que es requeriren per a l’aprovació d’este Estatut.
3. Si la reforma no obtinguera les majories
previstes per a cada cas en l’apartat 1 d’este Artícle,
o els requisits exigits per a la seua aprovació, no es podrà iniciar
un nou procediment de reforma sobre el mateix punt durant el mateix
mandat de les Corts Valencianes.
4. Si les Corts Generals no aproven la reforma proposada, es remetrà
a les Corts Valencianes per a una nova deliberació, i s’hi acompanyarà
un missatge motivat sobre el punt o punts que hagueren ocasionat la devolució,
amb la proposta de solucions alternatives.


DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera
L’exercici de les competències financeres
s’ajustarà al que disposa la Llei Orgànica de Finançament de les
Comunitats Autònomes.
Segona
El Govern Valencià i el Consell de Cultura
emetran un informe sobre l’avantprojecte corresponent de la norma
estatal que regule la situació de l’Arxiu de la Corona d’Aragó,
el Patronat del qual comptarà, en tot cas, amb una representació paritària
de les comunitats autònomes interessades.
Tercera
Totes les competències atribuïdes per este Estatut hi són incorporades
plenament, i són assumides amb caràcter estatutari per la Generalitat
Valenciana.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera
(Derogada)
Segona
(Derogada)
Tercera
1. En el termini de trenta dies de la promulgació
d’este Estatut, els parlamentaris elegits en les eleccions generals
de 1979, més uns altres tants membres designats pels partits polítics
pels quals foren presentats i en la mateixa proporció, es constituiran
en una Assemblea que exercirà, en tant que siguen aplicables, les funcions
atribuïdes per este Estatut a les Corts Valencianes, de manera transitòria,
fins a les primeres eleccions d’estes. Les conseqüències jurídiques
del control polític de l’executiu seran adoptades per majoria
qualificada de dos terços.
2. Durant el període transitori mencionat
en l’apartat anterior, el Consell estarà compost per dotze membres,
nou dels quals seran designats pels partits polítics amb representació
parlamentària en el territori de la Comunitat, en proporció al nombre
de parlamentaris obtinguts per cada un d’ells en les eleccions
generals de 1979. Els tres restants seran designats un per cada una
de les tres diputacions provincials, d’entre els seus membres.
Quarta
1. Amb la finalitat de transferir a la
Generalitat Valenciana les funcions i atribucions que li corresponguen
d’acord amb este Estatut, es crearà una Comissió Mixta paritària
integrada per representants de l’Estat i de la Comunitat Autònoma
Valenciana. Esta Comissió Mixta establirà les seues normes de funcionament.
Els membres de la Comissió Mixta, representants de la Generalitat Valenciana,
retran compte periòdicament de la seua gestió a les Corts Valencianes.
2. Els acords de la Comissió Mixta adoptaran
la forma de proposta al Govern, el qual els aprovarà per decret. Els
acords figuraran com a annexos al decret, seran publicats simultàniament
en el Boletín Oficial del Estado i en el Diari Oficial de la Generalitat
Valenciana, i adquiriran vigència a partir d’esta publicació.
3. Per a preparar els traspassos i verificar-los
per blocs orgànics de naturalesa homogènia, la Comissió Mixta de Transferències
serà assistida per comissions sectorials d’àmbit nacional, agrupades
per matèries, l’objectiu fonamental de les quals serà determinar,
amb la representació de l’Administració de l’Estat, els
traspassos de mitjans personals, financers i materials que haja de rebre
la Comunitat Autònoma.
Les comissions sectorials traslladaran
les seues propostes d’acord amb la Comissió Mixta, que les haurà
de ratificar.
4. Serà títol suficient per a la inscripció
en el Registre de la Propietat del traspàs de béns immobles de l’Estat
a la Comunitat Autònoma la certificació, per part de la Comissió Mixta,
dels acords governamentals degudament promulgats. Esta certificació
haurà de contindre els requisits exigits per la Llei Hipotecària.
El canvi de titularitat en els contractes
de lloguer de locals per a oficines públiques dels servicis transferits
no donarà dret a l’arrendador a extingir o renovar el contracte.
5. Els funcionaris adscrits a servicis
de titularitat estatal o a altres institucions públiques que resulten
afectades pels traspassos a la comunitat autònoma passaran a dependre
d’esta, i els seran respectats tots els drets de qualsevol orde
i naturalesa que els corresponguen en el moment del traspàs, fins i
tot el de participar en els concursos de trasllat que convoque l’Estat
en igualtat de condicions amb els altres membres del seu cos, de manera
que puguen exercir el seu dret permanent d’opció.
Mentres la Generalitat Valenciana no aprove
el règim estatutari dels seus funcionaris, s’aplicaran les disposicions
de l’Estat vigents sobre la matèria.
6. La Comissió Mixta, creada d’acord
amb el Reial Decret 477/1978, es considerarà dissolta quan es constituïsca
la Comissió Mixta a què fa referència l’apartat primer d’esta
disposició transitòria.
Quinta
1. Fins que s’haja completat el traspàs
dels servicis corresponents a les competències atribuïdes a la Comunitat
Valenciana en este Estatut, l’Estat garantirà el finançament dels
servicis transferits a esta, amb una quantitat igual al cost efectiu
del servici en el moment de la transferència.
2. Per a garantir el finançament dels servicis
abans referits, la Comissió Mixta prevista en la disposició transitòria
anterior adoptarà un mètode per a determinar el percentatge de participació
previst en l’Artícle 52. El mètode a seguir tindrà en compte tant
els costs directes com els indirectes dels servicis, així com els gastos
d’inversió que corresponguen.
3. En la determinació de les transferències
per a inversions es tindrà en compte, en la forma progressiva que s’acordarà,
la conveniència d’equiparar els nivells de servicis a tot el territori
de l’Estat, i establirà, si és el cas, les transferències necessàries
per al funcionament dels servicis.
El finançament a què fa referència este
apartat tindrà en compte les aportacions que es realitzen en la Generalitat
Valenciana, segons el Fons de Compensació a què fa referència l’Artícle
158 de la Constitució, així com l’acció inversora de l’Estat
a la Comunitat Valenciana que no siga d’aplicació del Fons.
4. La Comissió Mixta a què fa referència
l’apartat 2 d’esta disposició determinarà el citat percentatge,
en el qual es considerarà el cost efectiu global dels servicis transferits
per l’Estat a la Comunitat Autònoma, minorat pel total de la recaptació
que esta obtinga dels tributs cedits en relació amb la suma dels ingressos
obtinguts per l’Estat en els capítols I i II de l’últim
pressupost anterior a la transferència dels servicis.
Sexta
Pel que fa a la televisió, l’aplicació
de l’apartat 3 de l’Artícle 37 d’este Estatut suposa
que l’Estat atorgarà, en règim de concessió a la Generalitat Valenciana,
la utilització d’un tercer canal de titularitat estatal, el qual
haurà de ser creat específicament per a l’emissió en el seu territori,
en els termes que preveja la concessió citada.
Fins a la posada en funcionament efectiu
d’este nou canal de televisió, Radiotelevisió Espanyola (RTVE)
articularà, a través de la seua organització en el territori de la Comunitat
Valenciana, un règim transitori de programació específica per a este,
que Televisió Espanyola emetrà per la segona cadena (UHF). El cost d’esta
programació es considerarà com a base per a la determinació de la subvenció
que podrà ser concedida a la Generalitat Valenciana durant els dos primers
anys de funcionament del nou canal al qual fa referència esta disposició
transitòria.
Séptima
1. Amb la votació favorable prèvia de les
Corts Valencianes en el període transitori, el Consell, d’acord
amb el Govern de l’Estat, convocarà les primeres eleccions, les
quals se celebraran entre els dies 1 de febrer i 31 de maig de 1983.
2. En estes primeres eleccions el sistema
electoral s’ajustarà a les normes següents:
a) La circumscripció electoral serà la
província; b) Correspondran 29 diputats a la província d’Alacant,
25 a la de Castelló i 35 a la de València; c) L’escrutini s’ajustarà
a les normes que regixen per a les eleccions al Congrés dels Diputats;
d) I, en tot cas, regiran els límits establits en l’Artícle 12.2
d’este Estatut.
Octava
La creació del Consell Econòmic i Social
Valencià tindrà lloc després de ser promulgada la llei a què fa referència
l’Artícle 131.2 de la Constitució.
Novena
1. Fins a la constitució definitiva del
Tribunal Superior de Justícia Valencià, les seues competències seran
assumides per l’Audiència Territorial de València.
2. D’acord amb el que dispose la
Llei Orgànica del Poder Judicial, la Sala de Govern del Tribunal Superior
de Justícia Valencià cobrirà interinament les vacants existents o les
que es produïsquen en els òrgans jurisdiccionals, en el seu àmbit territorial.
Tindrà la mateixa facultat respecte dels funcionaris al servici de l’Administració
de Justícia.
DISPOSICIÓ FINAL
Este Estatut entrarà en vigor el mateix dia de la seua publicació en
el Boletín Oficial del Estado.
|