CCOO DAVANT EL PROCÉS ELECTORAL
A RECTOR 2000

L'any 2000 comença a la nostra Universitat amb les expectatives posades en un procés electoral en el qual, per primera vegada en 13 anys, podrem triar entre diferents opcions. Fins ara, els tres catedràtics que opten al Rectorat són persones que han assumit en aquests anys responsabilitats de direcció a la UPV. Sense entrar a valorar cap de les candidatures, és el moment de sol·licitar-los sensibilitat envers aquelles opcions que, des de CCOO plantegem i defensem; tant aquelles que milloren les condicions de treball del personal de la UPV com les que eleven la qualitat del sistema públic universitari.

Des de CCOO creiem que una universitat pública de qualitat es fonamenta en la qualificació i professionalització de la seua plantilla per mitjà de la formació permanent i l'estabilitat del personal (tant del PDI com del PAS); en l'establiment de criteris públics que puguen fer realitat les expectatives de promoció; en la justa distribució dels recursos mitjançant criteris objectius que evite diferències entre les diferents unitats; en el tractament adient dels serveis realitzats per a la societat; i en determinació resolta de satisfer, abans que res, les necessitats relacionades amb les tasques fonamentals de la Universitat: la docència i la recerca.

Entenem, doncs, que aquests aspectes tan sols poden prendre un bon caire amb actituds que permeten realitzar el procés de presa de decisions de forma democràtica i transparent, per mitjà de criteris i dades públics que fonamenten les decisions i que impedeixen d'afavorir una àrea de coneixement, un departament o un Centre determinat.

En un altre ordre de coses, la nostra Universitat no pot viure a esquena de l'entorn que l'envolta, ni de bon tros a esquena de quelcom que caracteritza de forma inequívoca qualsevol societat com és la seua llengua. En aquest sentit, la política de Normalització Lingüística de la UPV hauria d'assegurar que l'alumnat que estudia la línia en valencià poguera realitzar, al màxim possible, els estudis en la nostra llengua; hauria de donar suport institucionalment al professorat que dóna les classes en valencià; potenciar l'ús del valencià impulsant la formació del personal i garantir la impartició del Valencià Tècnic en totes les escoles amb un nombre suficient de crèdits, la qual cosa hauria d'assegurar-se des del rectorat (i no deixar-ho al lliure albir dels centres) i promoure quan siga possible l'ús indistint del castellà i valencià. D'altra banda, la nostra Universitat no pot aclucar-se els ulls ni fer mutis davant las asseveracions científiques de la filologia. Així, seria normal que la nostra Universitat pertanguera a la Xarxa d'Universitats Lluís Vives i s'integrara en l'Institut de Filologia Valenciana.

Una altra qüestió que, al nostre parer, ha d'afrontar una universitat a hores d'ara és la normalització sindical, cosa que abasta la constitució i el funcionament normal de la Mesa de Negociació Sindical de la UPV i la implantació de representació sindical en tots els òrgans representatius i totes les comissions de la Universitat.

En concret, des de CCOO, apuntem certes mesures perquè les candidatures en prenguen esment.

Personal Docent i Investigador

Professorat Associat

- Passar tot el professorat associat a tipus 3. Associats/Associades a Temps Complet. - El compromís de mantenir l'acord actual d'accés a l'estabilitat del professorat associat existent fins ara, acord que garanteix que tot professor associat tinga dret, en el termini de quatre anys, a fer oposicions a TEU en una plaça amb el seu perfil docent i que ocupe, durant el quart any, la plaça en interinitat.

- Una millora que permeta que els ASSOs-TC doctors facen oposicions a una plaça de TU.

Associats/Associades a Temps Parcial - El manteniment de la prioritat del professorat ASSO-TP per a passar a ASSO-TC.

- L'establiment de criteris públics que faciliten l'accés a TP a aquelles persones que així ho desitgen.

Professor/ora Ajudant. - L'establiment de criteris que permeten la contractació de Professors/Professores Ajudants per circumstàncies que no es limiten a les necessitats de POD.

- L'establiment d'un projecte de carrera docent per al professorat ajudant que porte fins a l'accés a la funció pública en la figura de TU i que contemple la possibilitat d'accedir-hi mitjançant la figura de TEU segons les circumstàncies personals o particulars de l'àrea de coneixement

Promoció. - L'establiment de barems públics per tal d'optar a l'accés a Titular d'Universitat/Catedràtic/ica d'Escola Universitària o Catedràtic/ica d'Universitat. Això no és contradictori amb l'existència de barems diferents per a cobrir diferents possibilitats, sempre que un/una professor/ora puga acollir-se al barem que més li interesse, que permeta una promoció personal per mèrits (investigadors i docents) on prevalguen els criteris curriculars. Dedicació del professorat. - L'establiment de la docència màxima per a la totalitat del professorat a 22 crèdits.

- Com a mesura transitòria reduccions de dedicació per a tot el professorat amb un compromís d'elevació de la seua titulació (segon cicle, doctorat).

- S'hauria d'establir una carta de deures i drets del professorat que contemple límits a la concentració no voluntària de docència en quadrimestres; que indique la dedicació del professorat en períodes no lectius i que òbriga vies de resolució per a qualsevol anomalia que puga donar-se.

Estructura Docent. - L'eliminació dels actuals criteris d'estructura per crèdits oferits que estableixen greus desigualtats entre àrees de coneixement.

- Un pla de plantilla que garantisca, a mitjà i llarg termini, que cap promoció possible quede en suspens per falta de pressupost.

- La creació d'una Comissió de Plantilles del PDI democràtica de la UPV, amb la participació de tots els estaments, i que puga emprar els informes d'experts que no necessàriament han de coincidir amb l'actual Comissió de Seguiment del Pla Plurianual de Plantilla. Per tant, el paper d'aquesta comissió, si de cas, quedaria reduït al d'una comissió assessora de la CPP.

Qualitat docent - L'aconseguiment d'un Pla d'Avaluació de la Qualitat Docent fonamentat en els criteris del Pla Nacional d'Avaluació Docent. En aquest sentit, les accions de suport o de millora de la qualitat docent s'han de realitzar en col·laboració amb el professor afectat. Les diferents situacions s'han de resoldre emprant criteris objectius i caldrà buscar accions positives que eviten la perpetuació o l'ampliació dels problemes.

- Situar l'enquesta a l'alumnat com a indicador d'opinió i evitar que siga un factor exclusiu per a l'avaluació de criteris de promoció o de quinquennis docents.
 
 

Personal d'Administració i Serveis.

Plantilla i Promoció interna.

L'establiment d'un Pla de Plantilles que responga a una plantilla del PAS, tal com s'especifica en el Pla Plurianual de Finançament del Sistema Públic d'Universitats Valencianes; que qualifique i professionalitze la plantilla del PAS. Si més no, aquest pla ha de:

- Mesurar la creació de noves places amb les possibilitats de promoció interna del personal.

- Estendre la funcionarització a tot el PAS.

- Crear places de promoció suficients que permeten d'extingir els llocs de treball del Grup D o, almenys, reduir-los als mínims imprescindibles.

- Establir criteris objectius que permeten estructurar millor els serveis i acostar-los a l'usuari.

- Crear places suficients en tanda de vesprada (per a algunes unitats en tanda de nit i/o festius) per a poder prestar els serveis de la Universitat amb la mateixa qualitat que en horari matinal.

- Convertir els contractes temporals de llarga durada en llocs fixos de plantilla.

- Suprimir l'ús d'Empreses de Treball Temporal; de becaris i d'objectors de consciència per a realitzar tasques assignades al PAS, emprar sia personal en llocs de treball fix sia personal que prové de les borses de treball per a las contractacions temporals.

- Basar-se en una jornada continuada en tandes de matí, de vesprada o de nit, de dilluns a divendres (llevat dels serveis que s'han de cobrir el dissabte, el diumenge i els dies festius) de 35 hores reconegudes explícitament.

- La reducció a una vesprada per a aquells llocs de treball el complement específic dels quals els obliga a realitzar-ne dues.

- La conversió de les jornades partides en jornades continuades.

- Adopció de solucions que permeten al personal accedir a grups superiors (A, B i D) encara que no tenen la titulació (llocs barrats; reduccions i/o incentius per a aconseguir el títol necessari, etc.).

- L'increment al 30% de la participació de l'activitat investigadora en el Pla de Ordenació de Laboratoris.

- Establir en el POL criteris que permeten atendre les necessitats de personal tècnic no estrictament lligades a la docència com ara els tallers i laboratoris de lliure accés o d'ús general.

- Potenciar la promoció interna del la següent manera: en primer lloc, incloure-hi el 100% de les vacants i, en segon lloc, realitzar una oferta de formació per a la promoció suficientment àmplia perquè cobrisca totes les demandes del personal.

- L'homologació dels nivells del personal d'Administració Especial amb els d'Administració General

- Adoptar mesures que eviten les actuals disfuncions i arbitrarietats del Servei Valencià d'Ocupació a la UPV. La implantació de la participació i del control sindical en la selecció del personal a tots els nivells.
 
 

Tot el personal (PAS i PDI).

Retribucions.

- La recuperació de la pèrdua del poder adquisitiu (xifrada, de forma general, en 25000 ptes./mes) amb increments salarials addicionals a les pujades pactades amb el Govern de l'Estat Espanyol (PDI) o amb la Generalitat Valenciana (PAS).

- L'establiment d'una clàusula de revisió salarial equivalent, com a mínim, a l'IPC interanual.

- L'establiment d'un complement de productivitat global per al PAS i per al PDI que retribuïsca l'esforç realitzat en la docència, la recerca, la captació de recursos, la gestió acadèmica, l'acompliment d'objectius, l'escurçament de terminis, etc. i que, en qualsevol cas, substituirà el quinquenni docent i les retribucions extraordinàries per la realització de convenis de recerca, prestacions de serveis, màsters, cursos de postgrau i similars.

- En qualsevol cas, l'establiment de retribucions màximes/hora i del nombre màxim d'hores realitzades/període (setmana, mes o any) per tal d'establir les retribucions màximes que ha de percebre qualsevol membre de la comunitat universitària mitjançant el Capítol VI.

- L'equiparació del sou del personal contractat pel Capítol VI al del personal de plantilla.

Salut Laboral.

Resumidament, es pot dir que les qüestions més urgents per a avançar en la salut laboral a la UPV són les següents:

- Constituir el Servei de Prevenció de la Universitat amb personal propi en cadascuna de les quatre àrees recollides en el Reglament dels Serveis de Prevenció i integrar el Gabinet Mèdic en l'Àrea de Vigilància de la Salut del Servei de Prevenció.

- L'elecció dels Delegats de Prevenció per les organitzacions sindicals conforme a la seua representació proporcional en el total dels Òrgans de Representació del personal de la Universitat, amb un crèdit horari igual que un Delegat Sindical i amb l'acompliment de la legislació pel que fa a la formació.

- El desenvolupament de la figura de "Treballadors Designats" de forma que se'n nomenen un nombre igual al de Delegats de Prevenció, amb especial atenció als Centres de fora del Campus de Vera, que hauran de tenir el crèdit horari i la formació adients.

- La conformació d'un Pla de Formació en Salut Laboral per a tot el personal de la Universitat, tant PDI com PAS, amb la inclusió de l'organització periòdica de simulacres d'evacuació.

Formació. - La creació del Vicerectorat de Formació, amb funcions de coordinació de la formació global a la Universitat Politècnica.

- La consolidació i la dotació immediata d'una estructura administrativa suficient per a poder gestionar amb garanties els diferents Plans de Formació que s'establisquen.

- Garantir i potenciar la Mesa de Formació, com a òrgan paritari, on es discuteixen i es conformen els diferents Plans i se'ls segueixen.

- Garantir l'1% del Capítol 1 del Pressupost de la Universitat Politècnica de València per a la formació.

- Ampliar les propostes de formació al PDI en totes les qüestions apuntades adés.

Acció Social. - La constitució d'un Fons d'Ajuda Social, dotat anualment amb el 0’8% de la massa salarial del personal de la Universitat, aplicable al PAS i al PDI.

Aquest fons estarà destinat a cobrir les necessitats següents:

a) Ajudes per als estudis universitaris públics, que seran per l'import íntegre dels preus públics en primera matrícula i en seran beneficiaris el/la treballador/ora, el seu/la seua cònjuge o parella i fills/filles.

b) Fons educatiu per a atendre les despeses d'ensenyament i de formació causades pel personal en àmbits diferents a l'universitari, o dels cònjuges i fills en qualsevol dels nivells educatius.

c) Ajudes per a atendre l'adquisició de pròtesis i material sanitari de tipus ocular, auditiu, dental, ortopèdic i d'altres que siguen considerats.

d) Ajudes per als treballadors i per a les treballadores de la Universitat amb algun tipus de discapacitat, així com per a aquells/es que tinguen alguna persona discapacitada al seu càrrec.

e) Estendre els premis de jubilació a tota la plantilla.

Acció Positiva. - L'arbitratge de mesures compensatòries perquè, en condicions d'igual mèrit i capacitat, accedisca la persona del gènere que estiga subrepresentada en una categoria o funció donada, tant en el PDI com en el PAS.

- S'hauran de definir els llocs de treball amb riscos específics per a la maternitat i els llocs alternatius, de manera que automàticament, quan una dona quede embarassada, puga traslladar-se a un altre lloc de treball.

- Assegurar, almenys, una representació mínima de les dones en els Òrgans de Direcció de la Universitat Politècnica de València: l'equip rectoral i la Junta de Govern.

- La creació d'una Comissió per a la Igualtat en la Mesa Negociadora.

Discapacitats - Eliminar les barreres arquitectòniques que encara existeixen als diferents centres, així com facilitar l'accessibilitat de les persones amb una discapacitat física a tots els racons dels diferents Campus de la Universitat Politècnica de València.

- Assegurar la reserva de places per a les persones amb capacitat disminuïda, almenys en els percentatges legalment establits, en les convocatòries públiques i en la contractació administrativa i laboral.

- Realitzar enquestes d'opinió sobre l'estat d'accessibilitat a dependències de la UPV per tal d'esbrinar possibles millores.

Altres qüestions

Plans d'Estudi

- La utilització dels criteris recollits en el Llibre Blanc de les Universitats Valencianes per a l'elaboració dels plans d'estudi basats en una formació generalista, una semiespecialització i un període de permanència en empresa; deixar l'especialització per als cursos de postgrau i així eliminar les curses entre els departaments per la caça del crèdit. La Reforma dels Estatuts. No cal dir que la reforma dels Estatuts de la UPV és no ja una necessitat sinó un clamor. Aquesta reforma és necessària no tan sols per a adequar els nostres Òrgans de Govern a les realitats actuals sense renunciar a la democràcia representativa interna, sinó també perquè la Universitat necessita canvis estructurals urgents en el model de gestió.

La reforma s'hauria de realitzar per mitjà d'un procés públic en el qual, a partir d'un esborrany elaborat per una comissió nomenada ad hoc, s'encetara, a través dels diferents estaments de la Universitat, dels centres, dels departaments, dels serveis, dels sindicats, de les delegacions d'alumnes, etc., un debat que culminaria en el Claustre de la Universitat.

Un compromís de limitació a dos mandats en l'acompliment dels càrrecs acadèmics.

Empreses contractistes

La Universitat ha de donar un suport ferm al servei públic limitant l'ús de contractes només per a aquells casos en els quals obligue la legislació vigent o per tal de realitzar treballs no permanents i no periòdics. De tota manera, i mentre es puga materialitzar això, s'hauria d'intervenir, mitjançant els plecs de condicions dels concursos corresponents, perquè les condicions de treball i els sous del personal dels contractes foren similars als del PAS de la UPV.

En el mateix sentit, la Universitat hauria de vetllar, periòdicament i amb un control rigorós, per les condicions de Salut Laboral i l'acompliment de les obligacions amb la Seguretat Social en els contractes, atesa la responsabilitat subsidiària que estableix la llei envers la Universitat.

CERES L'exigència de la dependència del CERES d'un únic vicerectorat des del qual s'execute la política universitària que s'haja decidit en els òrgans de govern. WEB Fer públiques en la WEB de la Universitat, perquè es coneguen generalment, totes les dades rellevants per a la presa de decisions a excepció d'aquelles que estiguen protegides per la legislació vigent. Així, el Pla d'Ordenació Docent, el Pla de Ordenació de Laboratoris, les estadístiques de l'alumnat i del personal, els pressupostos i la seua execució (en totes les unitats), la relació de llocs de treball, etc. haurien d'estar a l'abast de qualsevol membre de la comunitat universitària. Prestacions de Serveis. La proliferació de les prestacions de serveis ha produït un efecte localitzat i no massa estés que consisteix a muntar una autèntica oficina tècnica dins la Universitat sense cap tipus de cost (ni lloguer, ni secretari/secretària, serveis tècnics debades, telèfon, fax, etc.), els beneficis de la qual van a parar exclusivament a la nòmina dels interessats. La situació, que és completament inadmissible en el Servei Públic, Universitari; atés el reduït volum que representa permet que s'adopten fàcilment mesures que eradiquen aquest tipus de pràctiques, mesures que cal prendre urgentment a causa del perill potencial d'encomanament que suposa aquesta situació. Biblioteca. L'adopció de mesures per a incrementar tant el personal com la superfície, els volums, col·leccions, revistes, etc. per tal de traure'ns de la cua de les Universitats de l'Estat Espanyol.
 

ccoo@upvnet.upv.es ## Comisiones Obreras en la Universidad Politécnica de Valencia


Volver al inicio de la WEB Volver a la página principal Acceso al servidor de la UPV Universidad Politécnica de Valencia